POKIAĽ MÁŠ DIAGNÓZU „LYŽOVANIE“ A UŽ ŤA LYŽOVANIE Z NEJAKÉHO DÔVODU BOLÍ, PREČÍTAJ SI PROSÍM TOTO:
VÄZY KOLENA PRI JAZDE NA SKKI TRIKKE
Mechanizmus pohybu: Na SKKI TRIKKE sa jazdí bez lyžiarok a bez viazania. Stačia zimné turistické topánky. Lyžiar stojí voľne na platformách SKKI TRIKKE. Nie je viazanie, nie je teda pevné spojenie nohy s lyžou. Nedochádza tak počas jazdy k rotácii nohy v kolene a tým aj naťahovaniu šliach kolena a úponov všetkých svalov, ktoré končia pri kolene. Vďaka konštrukcii SKKI TRIKKE, koleno sa pohybuje len v smere hore – dole, nikdy nie do strán. Zohnutie kolena je závislé od strmosti svahu, po ktorom sa jazdí, čím strmší, tým sa viac zohýna. Pri čiastočne, alebo úplne zohnutom kolene (pri vykonávaní oblúka je to vždy vnútorná noha), je váha na druhej nohe – vnútorné koleno je odľahčené. Vnútorná noha v oblúku sa len ľahko dotýka špičkou topánky platformy SKKI TRIKKE a kontroluje tak pozíciu a postavenie nohy na platforme. Nie je skoro žiaden protitlak SKKI TRIKKE na nohu. Päta je zdvihnutá. Zmenou bočného uhla postavenia päty topánky na platforme je možné eliminovať alebo znížiť individuálne bolesti kolena pri jeho ohybe (uhol ohybu 100 – až 120 podľa strmosti terénu alebo veľkosti bubnov).
SKKI TRIKKE LYZOVANIE BEZ BOLESTI 2017 12 08
Vonkajšia noha je v oblúku úplne vystretá. Celá váha lyžiara je na vonkajšej nohe. Tým, že sa lyžiar drží riadidiel a stojí sa na platformách, ktoré sú pevné v priamom smere, otáča sa celý SKKI TRIKKE a tým aj celé telo v smere jazdy. Nemôže dôjsť k rotácii v kolene (holennej kosti so stehennou kosťou). Rotácia je eliminovaná lyžou vpredu a lyžami vzadu. U klasických zjazdových lyží je najväčší tlak a bod rotácie tela a nôh sústredený práve v kolene – noha jeden smer a telo druhý (hlavne pri zlej technike jazdy, alebo nekontrolovanej situácii). Toto nie je pri SKKI TRIKKU technicky možné a nedochádza k rotačnému tlaku na koleno a jeho väzivo. Pád. V prípade narazenia do nejakej prekážky, alebo pádu lyžiara na SKI TRIKKE, je noha voľná. Preto nehrozí úraz kolena ako na lyžiach, kde je lyža pripevnená k lyžiarke. Riziko: Jediný nekontrolovateľný tlak na koleno môže byť v kolmom smere hore, pri prenášaní váhy na vonkajšiu lyžu, keď dôjde k nárazu lyže na prekážku (napr. ľadová hruda). Pri tomto sa v ešte nevystretom kolene stretnú dve sily – váha tela a tlak prekážky odspodu. V prípade už vystretého kolena je tlak prenášaný na celé telo. Eliminácia tohto rizika je v pomalšej jazde pri tvrdom alebo nerovnom povrchu, alebo čiastočná eliminácia - je možné objednať mäkšie elastomery */ - nižšie opis.
ZAŤAŽENIE TELA PRI JAZDE NA SKKI TRIKKE
Mechanizmus pohybu: Jazda na SKKI TRIKKE je iná, ako na lyžiach alebo snowboarde. Zásadným rozdielom je to, že lyžiar na SKKI TRIKKE sa drží riadidiel a tým je rozložená váha jazdca na nohy a ruky, inak je tiež zaťažovaný chrbát a inak tiež pracujú brušné svaly. Jazdí sa carvingovým oblúkom, vnútorná noha odľahčená, vonkajšia vystretá. Telo je tiež vystreté, ťažisko má byt čo najviac nad prednou lyžou. Počas jazdy má telo minimálne tri oporné body (obe ruky a jedna noha). Lyžiar na SKKI TRIKKE tak vydrží jazdiť dlhšie ako lyžiari a snowboardisti. Je menej unavený, ale predovšetkým nie sú preťažované nohy a zvlášť kolenné kĺby, keď je ťažký sneh, neupravená zjazdovka, alebo zlá viditeľnosť. To je výhodné pre ľudí s chýbajúcou kondíciou alebo nadváhou, alebo pre ľudí, ktorí sa „nesmú“ zraniť. Kondícia. Pri jazdení na SKKI TRIKKE je lyžiar menej unavený a nemusí tak často oddychovať ako lyžiari a snowboardisti, preto najazdí viac. Zaťažované je celé telo a zvyšuje sa celková kondícia. Pri niekoľkohodinovej jazde na SKKI TRIKKE v porovnaní s lyžiarom a snowboardistom výrazne znižuje potenciálna možnosť zranenia.
126 km je rekord (rátané len jazda dolu) najazdených kilometrov pri celodennej jazde na SKKI TRIKKE od začiatku až do konca prevádzky kabínkovej lanovky. 50-ročný jazdec s priemernou kondíciou jazdil po čiernej zjazdovke. (Taliansko, Južné Tirolsko, stredisko Speikboden, údolná zjazdovka dĺžky 5,5 km). Celú zjazdovku vždy jazdil na jedenkrát bez oddychu. Oddych bol v kabínkovej lanovke cestou hore. Na lyžiach alebo snowboarde je takýto výkon možný iba v prípade vysoko trénovaného jazdca s veľmi dobrou kondíciou. Nohy sú pri jazde na SKKI TRIKKE oveľa menej zaťažené ako na lyžiach. Jazdí sa carvingovým oblúkom. V oblúku je vždy zaťažovaná vonkajšia noha, pričom sa telo opiera o riadidlá. Koleno vnútornej nohy je skrčené, odľahčené. Tri oporné body (dve ruky a minimálne jedna noha) zaručujú, že nohy sa unavia výrazne menej v porovnaní s lyžiarmi alebo snowboardistami. Každá lyža je pripevnená viazaním ku SKKI TRIKKU cez špeciálne elastomery (gumové amortizátory - tlmiče), ktoré tlmia a zachytávajú prvé rázy na nerovnostiach zjazdovky. Výrobca SKKI TRIKKE umožňuje rôznou tvrdosťou elastomerov vybrať si, či SKKI TRIKKE bude v športovejšom (tvrdšie elastomery), či „turistickejšom“ soft (mäkkšie elastormery) nastavení. Mäkké elastomery výrazne absorbujú nerovnosti a neprenášajú rázy z nerovností na Skkitrikkera, jazda je tak veľmi pohodlná a bezpečná a ešte viac sú chránené kĺby nôh. SKKI TRIKKE pri tvrdších elastomeroch je rýchlejší, ale viac prenáša nerovnosti na telo trikkera.
Chrbtica: Základná pozícia lyžiara na SKKI TRIKKE je vždy vystreté telo. Vystrčený zadok (základná chyba začiatočníkov) znižuje možnosť ovládania SKKI TRIKKU. Každý sa veľmi rýchlo naučí uvedomovať si pozíciu tela na SKKI TRIKKU, čím sa dosiahne rovná chrbtica. Vystretá chrbtica nevytvára tlak na jednotlivé stavce. Elastomery SKKI TRIKKU absorbujú časť energie, spôsobenú nerovnosťami zjazdovky. SKKI TRIKKE je v pozdĺžnej osi pevný. Ťažisko lyžiara je medzi riadidlami a chodidlami, čo pri jazde, napríklad na bubnoch, umožňuje jazdiť po vrcholoch bubnov a jazda je zábavná a pritom veľmi bezpečná. Pri jazde na SKKI TRIKKU musí lyžiar mať spevnené chrbtové a aj brušné svalstvo. Ruky a ramená: Tým, že sa ruky držia a opierajú o riadidlá, dochádza k ich väčšej námahe. Začiatočníci preto po prvých dňoch jazdenia môžu mať svalovicu. Obzvlášť tí, čo nejazdia v lete na horskom bicykli. Je to iný pohyb a iná záťaž. Je potrebné naučiť sa manipulovať so SKKI TRIKKE (prenášanie a nosenie).
CHYBY PRI JAZDE NA SKKI TRIKKE
Vytrčenie „zadku“: Podľa štatistiky je hlavnou príčinou problémov začiatočníkov pri jazde presunutie ťažiska na zadné lyže – po slovensky „vytrčením zadku“. Telo nie je vystreté. SKKI TRIKKE je vtedy ťažšie ovládateľný. Skúšobné jazdy nováčikov (aspoň prvých pár oblúkov) sa preto majú vykonávať na miernom svahu s malou rýchlosťou, aby sa zabránilo nárazu do prekážok. Keď si začiatočník uvedomí, že panva má byť vpredu a kontroluje svoju pozíciu, SKKI TRIKKE sa stane ovládateľným a veľmi bezpečným. Pretočenie: Pri jazde začiatočníka môže dôjsť k pretočeniu SKKI TRIKKE, to znamená, že SKKI TRIKKE sa otočí okolo vlastnej osi, zadné lyže sa otočia dolu, celý SKKI TRIKKE sa posúva zadom dopredu, potom nasleduje zablokovanie zadných lyží a pádu lyžiara na svah na chrbát. K pretočeniu zariadenia SKKI TRIKKE dochádza len vtedy, keď zariadenie nie je natočené do svahu a nejazdí po hranách, ale s lyžami „na plocho“. Pri vykonávaní oblúku lyžiar na SKKI TRIKKE nezdvihne vnútornú nohu na špičku topánky a snaží sa oblúk „ušoférovať“ otáčaním riadidlami.
Ťažisko na zadnej lyži. Pokročilejší trikker sa snaží prechádzať prekážkami (bubnami) tak, že vystrie ruky, zníži hlavu a celé telo dá do záklonu – presne tak, ako sa na bicykli prekonávajú prekážky. Tým sa odľahčí predná lyža a pri prechode cez snehový bubon dôjde k zdvihnutiu prednej lyže, SKKI TRIKKE „ujde“ spod nôh a nevyhnutne nasleduje pád na zadok a chrbát. Táto chyba pri jazde sa eliminuje neustálym držaním panvy a ťažiska vpredu v základnej pozícii. Pády. Pri páde smeruje SKKI TRIKKE vždy mimo jazdca a jazdec sa šmýka dolu svahom vždy rýchlešie, nedochádza tak ku kontaktu SKKI TRIKKE s jazdcom. SKKI TRIKKE brzdí šmýkajúcu sa osobu. Je preto dôležité, aby mal lyžiar pri jazde vždy zapnutý bezpečnostný pás okolo ruky alebo nohy a neohrozil zariadením tretie osoby. Následky pádov na SKKI TRIKKE, pokiaľ nedôjde do nárazu do prekážky, sú minimálne, nedochádza k skrúteniu kĺbov, natrhnutiu šliach kolien, ani zlomenín nôh, ako je bežné pri lyžiach alebo snowboarde. Pri jazde na SKKI TRIKKE má lyžiar požívať vo vlastnom záujme prilbu a odporučujeme aj ochranu chrbtice, tzv. korytnačku.